GAMLA MÄNNISKOR

(Till Gunhild. En gång min farmor, alltid min farmor)

Du är vaken innan gryningen,
försöker somna om igen,

För dagen är redan nog lång som den är

Morgonradions lugna röster,
solen som går upp i öster,

Den tänder eld på tusen fotografin


Och finporslin i fina rader,
bonader med blommor blader,

En klocka visar hållet tiden går (tick tack)

Det hjälper inte mer att blunda,
tidningsbudet går sin runda

Bokstäverna krymper år från år


Och du ser på dina händer
och undrar vad dom gjort,

Kaffet rinner långsamt
men allting gick så fort


Enda dottern ringer ej,
om sönerna besöker?

Nej, men dom ler i fina kläder
bakom glas och ram

Och du vet att hon ska skilja sig,
du vet, och när hon väl ringer dig säger hon:
Mamma, nu finns inget mera kvar
som är värt nåt att ha


Och vem var du att visa vägen?
För dig var kärlek blott en sägen

En lyx som bara människorna
i böckerna har råd med

Och mannen som gick före dig,
han lärde aldrig känna dig

Men kroppen minns
som den saknar en avhuggen arm


Och du ser på dina händer
och undrar vad dom gjort,

Kaffet rinner långsamt
men allting gick så fort


När blev gamla människor ett eget folk?

Med egna språk och egna länder,

Så tunga och så främmande
från alla som jag känner

Som om dom bar alla år i sina händer

Bär dom alla år i sina händer?


Rösterna tystnar och luren läggs på,
du är ensam med guden du tror på,

och plockar upp en avglömd korsstygnsbrodyr

Ett sista stygn och solen sjunker i väster,
du släcker radions babblarröster

Sängen lägger om dig som ett sår


I en lägenhet rätt nära din
så bryter sig gryningen in

Och allt är stilla, så stilla,
i det nyfikna ljuset

Den letar efter något
som den inte kan finna

Och just när den ska till att försvinna,
så faller den på bonaden på bordet


Och orden börjar brinna
som en gammal människa sytt

Och de slår upp fönstren på vid gavel:

"Se, jag gör allting nytt"


Kommentarer
Postat av: Jenny

ojojoj, jag verkligen ryser! Jag kan faktiskt SE små knottror på min hud! Det här var fint. Mycket fint. Och matnyttigt på nåt vis. Jag tror jag kommer tillbaka hit i morgon med.

2008-09-19 @ 08:58:59
URL: http://wappadou.blogspot.com/
Postat av: Nils

Tack!! Åh, det gjorde mig glad att höra! Jag ska försöka lägga ut nya texter under helgen, beroende på hur många fåglar jag hinner rita. Välkommen tillbaka! /nils

2008-09-19 @ 17:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0